dinsdag 24 april 2007

Est-ce qu'on est manipulé?

France 2, dat was zonet la place d'être. Ik zag een aantal zeer boeiende stukken uit het programma "Les secrêts de notre cerveau". Psychiater of neuroloog, ze stonden mijn gespitste oren te woord. Hoe leerrijk van mezelf om totaal geboeid te raken door interessante wetenschappelijke feiten zonder daarbij enige verplichtingen te bespeuren. Noem mij tegendraads, maar het heeft mij altijd meer aangesproken om dingen te leren op een niet lerende wijze, uit boeken, via internet of in kwalitatieve tv-programma's. DIY-kennis is beklijvender en daardoor volgens mij blijvender.
Zodus. Qua inhoud kwam het hierop neer:
Thibault, een man waarvan alle emoties ten gevolge van een ongeval waren uitgeschakeld. Al vijf jaar leeft hij zonder blijdschap, verdriet of liefde. Hij zou zelfs geld gegeven hebben om eens te mogen lijden, bij deze heb ik voor hem wel een gebroken hart of twee (versverpakt) in de aanbieding. Hoe moeilijk wordt het leven, wanneer je zelfs niet meer ongelukkig kan zijn omdat je geen geluk meer kan kennen?
Meer "mijnen tour op" wanneer het ging over Neuromarketing. Daar kwam de vaak gestelde paranoïde vraag over manipulatie weer op de proppen. Voorlopig blijft het bij onderzoek naar de hersenactiviteit tijdens reclame waaruit natuurlijk de meest effectieve strategieën gefilterd worden, voornamelijk degenen die proberen inspelen op de emoties van de consument . En damn, wat ben ik in mijn nopjes als ik tegelijkertijd kan beseffen dat ik er iets van ken en iets bijleer. (Vandaag ben ik in mijn nerdy dagje van de maand want heb ook al lekker zitten zoeken naar studiedomeingerelateerde artikels ivm Dr. Aric Sigman en zijn onheilspellende uitspraken over kinderen en tv-kijken).
Verder nog een meting die liegen detecteerd, simpelweg omdat het meer hersenactiviteit vergt. Ik ga niet beweren dat ik moeilijke dingen niet aankan, maar liegen kan ik niet.
Dus ga er gerust van uit dat ik hier net de waarheid heb gepost.

Geen opmerkingen: