vrijdag 27 april 2007

stille nacht, heilige nacht?

Met de nachtelijke buitenlucht nog in de kleren en in gedachten reeds opnieuw met m'n voeten op de pedalen begin ik aan dit bericht. Lang zal het niet worden, boeiend of mooi evenmin. Maar dat is dan ook niet echt mijn doelstelling op dit uur van de dag/nacht. Momenteel fungeert deze blog enkel als therapie tegen nachtelijke slapeloosheid. -waar ik de laatste tijd al eens vaker last van blijk te hebben- Niet zelden ligt het werkwoord 'denken' aan de basis daarvan (hoewel ik volgens Kolb eerder een doener dan een denker ben) en ook dit keer is dat niet anders. Ben ik dan per definitie droevig? Nee. Ben ik misschien net blij? Ook al niet. Op dit moment bevind ik mij eerder in een toestand van neutraliteit. Een gevoel dat je verkrijgt wanneer je sombere gedachten weet uit te schakelen (zonder er ook direct positieve voor in de plaats te stellen) Een overwinning op mezelf zowaar, want ik ben daar niet sterk in. Maar hey, ik heb zo het idee dat ik hier al typend alsmaar opgewekter word...wat voor een helend effect zo'n blog toch niet heeft. In de bijsluiter: helpt tegen verveling, jeukende vingers, chaositis, liefdesverdriet, verwardheid, slapeloosheid en zweetvoeten. Ik begin het effect op dat voorlaatste stilaan te merken dus zeg ik: adios.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Met betrekking tot die slapeloosheid volgen hier enkele gouden adviza's van tante ...

Hoe val ik als een blok in slaap?
Les 1!!

Lig je al meer dan een half uur wakker, sta even op. Doe iets!! Je tanden nog eens poetsen, de wc een bezoekje brengen of een berichtje posten op deze blog. Natuurlijk opteer je voor het laatste en dat heb je gedaan! je bent op de goede weg...

Les 2!!

Je kamerklimaat moet optimaal zijn. Met de opwarming van de aarde vormt dit een probleem, want hoe wamerer hoe slechter je in slaapt valt. Een coole kamer creƫren dus! Natuurlijk is dat een moeilijke zaak als je constant aan die ene hottie zit te denken.

Les 3!!

Kijk voor je gaat slapen niet naar het nieuws! Ook niet als je een communicatiewetenschapper bent die BUITEN de schooluren nog op zoek gaat naar boeiende artikels i.v.m. het televisiegebruik!
Het nieuws levert immers zware beelden op, die de kans op nachtmerries en slapeloosheid verhogen!

Les 4!!

Lees niet in bed. Deze activiteit wordt snel een gewoonte waardoor je niet meer zonder kan. En je ELKE keer voor je gaat slapen terug uw meest geprezen lectuur moet vastpakken (in u geval acco-boeken). Dus kruip je eenmaal met meneer de Humo in bed, wilt hij elke avond met jou die pret.

Les 5!!

Het beste wat je kan doen is een fietstocht of wandeling maken voor je je bed in kruipt. Dit heeft veeeel meer voordelen dan je denkt! Je blijft 'in shape', je leert sportievelingen kennen onderweg, Je hond wordt nog eens uitgelaten, je kan al wat trainen voor de oceade-td en ik wil wedden dat je wint met jungle speed. Als je niet met mij speelt natuurlijk, want ik word boos van verliezen!!
Allesinds is dit veel beter dan surfen of TV-kijken voor je gaat slapen.

Les 6!!

Een andere oplossing is ervoor zorgen dat je fysiek uitgeput bent, waardoor het inslapen vergemakkelijkt. Je kan meerdere malen per week gaan lopen.'Een hobby' gelijk ze zeggen! Dit heeft nog een voordeel; je kan al die kronkels in uw gedachten ergens kwijt en blijf! mentaal fit! Het resultaat is dat je er in je bed al minder mee bezig bent, want je hebt het van je afgezweet.

Hierbij stop ik mijn lessenreeks!
Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad. Zoniet, laat het me weten.

Dan helpt je slaaptherapeut, je uit de neud!!

SchoneSchijn zei

Dankjewel notorious! :) Sindsdien geen enkele slapeloze nacht meer gehad dus uw lessenreeks heeft z'n effect duidelijk ni gemist! ;)